Leandro Pita xa é, oficialmente, “fillo ilustre y ortigueirés universal” 125 años despois do seu nacemento no Cantón

A placa homenaxe a Leandro Pita xa loce na súa casa familiar, exactamente 125 anos despois do nacemento do escritor e político ortigueirés. Na mañá deste mércores, o Concello de Ortigueira homenaxeou a un dos seus veciños máis ilustres nun acto presidido polo rexedor, Valentín Calvín, e no que estiveron presentes a súa neta, Cristina Pita; as edís de Patrimonio e Servizos Sociais, Isabel Rego e Elisa Dorna; e o cronista do municipio, Xosé Carlos Breixo entre outras personalidades.

O fogar natal de Pita, situado no Cantón, no número 23 da rúa Luciano Pita, foi o epicentro dunha homenaxe no que o alcalde lembrou que actos como este son importantes porque resulta “fundamental para toda a comunidade recoñecer aos devanceiros que construíron ou presente e deixaron unha pegada para as xeracións futuras”.

“Con este modesto acto de colocación dunha placa na súa casa vos veciños, veciñas e visitantes que non coñezan a figura de Leandro Pita Romero e a súa contribución á sociedade sentirán a curiosidade de investigar sobre ou seu papel e a súa obra. Destacar ou traballo feito en prol do desenvolvemento agrario e gandeiro promovendo ou asociacionismo, a súa faceta xornalística, literaria, política ou o seu papel na Galicia exterior. Son moitos prismas cos que se poden estudar e investigar a súa figura, xa que foi un home polifacético”, apuntou Calvín. Fíxoo tras as emotivas palabras da neta de Leandro, Cristina Pita, e do cronista, Xosé Carlos Breixo, que fixo un repaso dá a súa traxectoria e vida.

Tras os discursos, o rexedor e a neta da personalidade descubriron ante a veciñanza a placa creada a man pola ceramista Carmen Romero -tamén presente no acto-. Fixérono en paralelo ao himno galego, interpretado pola gaita de Rodrigo López Gómez. Unha placa situada na súa casa natal que recoñecerá para sempre a Leandro Pita como “fillo ilustre dá súa terra e ortigueirés universal”.

Á marxe deste acto, Cristina Pita tamén foi recibida na Casa do Concello, onde recibiu un detalle por parte do Concello e deixou a súa firma no libro de firmas ortigueirés.Leandro Pita Romero naceu en Ortigueira o 22 de novembro de 1898. Fillo do avogado agrarista Leandro Pita Sánchez-Boedo, estudou Maxisterio e Dereito antes de comezar a exercer de xornalista en varias cidades.

Vinculouse á organización galeguista Irmandades da Fala e coincidindo co golpe de estado de Primeiro de Rivera, en 1923, regresou á Coruña, onde alcanzou a dirección do xornal O Orzán, ademais de escribir a novela ‘Ou anarquista’.

A súa relación co mundo do agro foi sempre moi potente. En 1927, Pita fíxose da presidencia da Federación Agraria de Ortigueira e acabou formando parte do Partido Agrario Republica. A principios da década de 1930 incorporouse ao Partido Republicano Radical, de centro-dereita, e converteuse no ministro máis novo da Segunda República. Primeiro liderou a carteira da Mariña, logo foi Ministro de Estado e posteriormente ministro plenipotenciario e primeiro embaixador ante a Santa Sé.

Co cambio de goberno deixou o seu cargo e regresou a vivir á Coruña. A Guerra Civil obrígalle a exiliarse a pesar do seu carácter moderado. Primeiro residiu en Portugal e logo en Arxentina, onde traballou como xornalista e avogado. Regresou por primeira vez a España en 1960, pero xa non para asentarse senón para facelo de maneira esporádica, xa que faleceu en Buenos Aires en 1985.